Devinci Troy 650B 2014

En esta entrada voy a analizar la nueva Devinci Troy, un modelo con 140mm de recorrido y ruedas 650B que utiliza el sistema Split-Pivot. Un detalle interesante es que Devinci no ha eliminado del catálogo a la Dixon, por lo que estamos ante una de las pocas marcas que siguen dando la opción al cliente de elegir entre 26'' y 27.5''. Los modelos no son exactamente iguales pero 5mm de diferencia en el recorrido y algunos cambios en la geometría son detalles realmente pequeños, y el sistema es el mismo. 
Como podéis ver en las primeras gráficas la nueva Devinci Troy tiene una Eficacia de Pedaleo excelente. El sistema está optimizado para funcionar a la perfección con una transmisión tipo 2x10, con un plato grande de 36T-38T, pero los porcentajes están muy bien ajustados por lo que también es posible montar un 1x11 sin que el sistema funcione con unos porcentajes demasiado elevados. En la comparativa he incluido a la Norco Sight y a la Pivot M6 y como veis en la gráfica del Anti-squat los porcentajes son un poco mas altos, por lo que el Pedal-kickback también va a ser un poco mayor. En lo referente a la independencia respecto a la frenada la Devinci Troy tiene un funcionamiento muy bueno con un porcentaje de Anti-rise del 59%, casi al mismo nivel que el de la Norco, y bastante mas bajo que el de la Pivot M6. 

En la gráfica del Leverage Ratio vemos como el sistema tiene una progresividad prácticamente continua (3.0-2.6), una cifra que está en la media para un cuadro con 140mm de recorrido, no es un LR ni muy alto ni muy bajo. El LR es muy similar a la de la Norco, mientras que la Pivot M6 tiene claramente dos fases y también un amortiguador mas largo, por lo que la sensibilidad ante pequeños obstáculos es superior (0-50mm en la gráfica de fuerzas...). El cuadro viene equipado con una horquilla de 150mm y lo ideal tal vez habría sido un LR un poco mas progresivo para compensar la diferencia, pero en principio las cifras no están nada mal. Si alguien pretende imitar a Steve Smith en el Crankworkx simplemente tendría que pensar en cambiar el amortiguador por un Float X, Monarch Plus o un CCDB... 

Un saludo.

12 comentarios:

Unknown dijo...

Having the Devinci, Pivot and Norco bikes compared in the charts conveys that they are all 'performance oriented' i.e. that they attend to AS (pedaling neutrality) first and pedal kickback is accepted as a cost that must be paid for the pedaling performance gain. This leaves room for characteristic touches - the Pivot has the most impressive AS curve, the NORCO has outstanding leverage rate escalation, the Devinci (perhaps) has a bit less pedal feedback.

A question, Antonio. What has happened to the pedal feedback graphs? Recently, the kickback (frame) numbers have appeared to be larger. That doesn't seem right.

Un saludo
Chris

Antonio Osuna dijo...

I'm using the new version of Linkage and Kickback numbers have flipped, but it's just the name. The big number is PK relative to the ground and the small one is PK relative to the frame.

Another thing that has changed is the Force graph. I have all my old models set at 25% Sag but when I open them with the X3 Version I get 33-34%, so the formulas have been changed a bit too.

Best regards,
Tony.

Unknown dijo...

What was most significant about these numbers escaped me earlier, despite Antonio's clear enunciation of the facts. The AR numbers for the Troy are lower than had been previously been the norm for a split pivot bike and the change while modest is clearly the result of a deliberate design decision - note the orientation of the rocker link.

Is DW going down the path of lower AR designs? Steve Smith's one off World Champs bike took things even further in the low AR direction. At the very least DW has brought into question a design tenet (the preference for moderate to high AR) that many of us had imagined was a given on DW designed bikes. Will DW admit that FSR designers got something right? I wait in anticipation.

Un saludo
Chris

Antonio Osuna dijo...

The Best example of this are the new Salsa Bikes, the Troy it's still a "classic" Split Pivot.

And I have to check the WC Bike, I forgot about it.

Best regards,
Tony.

Unknown dijo...

Oh dear. While I commented on the Salsa bike, I got preoccupied with a lesser matter and missed the bigger picture. Slow and steady in mind and riding ability, but I get there in ths end! Hooray!

Cheers
Chris

trololo dijo...

Looks like there will be too much of PK with 1x11 and 28tooth chainring. 30tooth probably too. Looks like 2x11 would be best for this bike. 3x10 could work also nicely, right?

Antonio Osuna dijo...

You are going to get a lot of PK anyway, unless you can get a 2x11 and stay in the big ring as long as possible. 3x10 it's going to work OK if you stay on the middle and big ring 95% of the time, but the new 2x11 works better, having a huge cassette helps a lot.

Best regards,
Tony.

Unknown dijo...

Hello Antonio,

do you plan to analyse the new 2016 Devinci Troy as well? I think it is a very interesting Bike and would love to see the graphs.

What is your oppinion which "Trailbike" or "minienduro" is actual good designed?
Regards
Johannes

Antonio Osuna dijo...

OK, I'll give it a try next month. And there are a lot of good trailbikes out there, so it's really hard to decide...

Best regards,
Tony.

saneme dijo...

¿qué tal funcionaria con una horquilla de 160mm?

gracias

Antonio Osuna dijo...

El sistema evidentemente sigue igual, pero la geometría creo que empeora: El angulo de sillin queda bastante tumbado y el eje de pedalier también sube un poco...

Un saludo.

saneme dijo...

imaginaba que perdía, gracias.

saludos

 

Google Translate

Buscador

Perfil Strava

Archivo

Etiquetas