Evil The Calling 27.5'' 2018

En esta entrada voy a analizar a la nueva Evil the Calling 2018, un modelo de Trail-AM con ruedas de 27.5'' y el clásico sistema Delta de la marca. Evil está aumentando poco a poco su catálogo y esto le va a pemitir arriesgar un poco con los diseños... La Uprising y la Insurgent siempre han sido modelos muy equilibrados en cuanto a recorridos y geometría, pero cuando veáis el funcionamiento de este modelo creo que vais a empezar a pensar lo mismo que yo: Con un modelo de Trail como este Evil tiene via libre para sacar una Enduro LT muy potente...

Como podéis ver en la tabla de excel y en las gráficas anteriores el sistema de la nueva Evil The Calling tiene una Eficacia de Pedaleo impecable, con un funcionamiento que se adapta muy bien a una transmisión tipo 1x11 o 1x12. El Pedal-kickback (20º) mientras tanto se situa en un nivel bastante elevado (algo prácticamente inevitable...) al igual que el Brake-squat (96%), el único punto débil de los sistemas tipo monopivote. 

En la gráfica del Leverage Ratio vemos como el sistema es muy progresivo (3.3-2.4), aunque en este caso la gráfica tiene dos fases claramente diferenciadas (3.3-2.6-2.4). En el primer tramo el sistema tiene una progresividad altísima y esto hace que el sistema tenga una gran sensibilidad ante pequeños impactos. En el segundo tramo la progresividad es mucho mas suave y esto facilita el aprovechamiento de todo el recorrrido. En cuanto al amortiguador este modelo viene equipado con un Rock Shox Superdeluxe de 185x50mm y en principio me parece una gran elección. En este caso los recorridos delantero y trasero no están igualados (131mm-140mm) pero el funcionamiento va a estar totalmente compensado. 

Un saludo.

5 comentarios:

Dieter dijo...

Antonio,
What happens to the leverage curve if you put a longer stroke (55mm) shock on? Does the curve continue on? Do the links reach an inflection point and the curve becomes regressive? Seems like an additional 5mm of stroke could get you another ~1cm of travel which would be awesome, assuming nothing bad happens with the leverage curve.

Antonio Osuna dijo...

You don't need a longer Shock. The stock one is 185x55mm limited to 50mm, so if you open it you are going to see a 5mm spacer inside the air chamber... If you remove that spacer travel goes to 143mm and the LR becames even more progressive (3.3~2.3). In my Linkage model the rear wheel is pretty far away from the seat tube, but I'm not sure about the seat tube Bridge. That's something that you have to test by yourself.

Best regards,
Tony.

Dieter dijo...

Just in case anyone else is curious about increasing the travel on a Calling. I removed the 5mm travel reducing spacer inside the shock (mine was grey but no promises that Rock Shox always makes them grey). On a medium size frame at full bottom out the tire has plenty of clearance, it doesn't get close to the seat tube at all. The seatstay bridge also appears to have plenty of clearance, at least 10mm (I was able to slip a 10mm hex wrench in the space between the bridge and the seat tube). I haven't ridden the bike yet with the increased travel but increasing the travel is possible.

Antonio Osuna dijo...

That's good news, but did you tested in the low position or in the X-Low?
This year a lot of bikes have Metric shocks with shortened travel and systems to modify the geometry, that means that a lot of bikes can run more travel in the higher position...

Best regards,
Tony.

Dieter dijo...

Antonio, Good question! So far I have only tested the clearances in the low position. There is enough tire clearance that I don't imagine there will be any problem with the tire rubbing if I switched to x-low. The seatstay bridge clearance, however, is just tight enough that it may be a problem. Some day maybe I'll pop out all 7,000 bolts necessary for the swap and test it out.

 

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